Σάββατο 12 Φεβρουαρίου 2022

Τι αλιεύσαμε από το διαδίκτυο (2)

'Εχεις ακούσει ποτέ τον όρο greenwashing; Είναι κάτι που έχει προκύψει, κυρίως, τα τελευταία χρόνια με το οικολογικό κίνημα να έχει διογκωθεί. Η βιομηχανία της μόδας δε θα μπορούσε να έχει μείνει ανεπηρέαστη από την τάση της βιωσιμότητας. Το κίνημα της ηθικής μόδας έχει δύο διαστάσεις. Πέρα από την κοινωνική διάσταση, όπου εκφράζει με την αντίθεσή του στις… όχι τόσο ηθικές συνθήκες εργασίας που επικρατούν στα εργοστάσια κατασκευής ρούχων των fast fashion brands, έχει και την περιβαλλοντική διάσταση που αφορά την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Πράγματι, η σπατάλη υδάτινων πόρων, η μόλυνση του υπεδάφους, του νερού και του αέρα από τα χημικά που απαιτούνται για τη συνεχή παραγωγή ρούχων αποτελούν αναπόφευκτες συνέπειες. Είναι συνέπειες της αδιάκοπης προσφοράς – και της επακόλουθης ζήτησης – για περισσότερα, φθηνότερα ρούχα και παπούτσια. Τι σημαίνει “greenwashing”; Η βιομηχανία της γρήγορης μόδας φάνηκε να στρέφεται προς άλλα μονοπάτια και να προσαρμόζεται στην αναπτυσσόμενη δημοτικότητα της οικολογίας, αποφεύγοντας όμως να επιλύσει το πρόβλημα στη βάση του⋅ και, κάπως έτσι, δημιουργήθηκε το φαινόμενο του greenwashing (ή “πράσινο ξέπλυμα” στα ελληνικά). Με τον όρο να χρησιμοποιείται για πρώτη φορά από τον περιβαλλοντολόγο Jay Westerweld το 1986, το greenwashing αποτελεί μία στρατηγική marketing, κατά την οποία η εταιρεία προωθεί το προϊόν της ως φιλικό προς το περιβάλλον, χωρίς να υπάρχει πραγματική προσπάθεια εκ μέρους της να ελαχιστοποιήσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα και να εισάγει την οικολογία στην εταιρική της ατζέντα. Συνηθισμένα χαρακτηριστικά της τακτικής του greenwashing είναι η χρήση εικόνων σε διαφημίσεις, που ασυνείδητα ο καταναλωτής ταυτίζει με την προστασία του περιβάλλοντος. Όπως, για παράδειγμα, το πράσινο χρώμα, τα δέντρα, τα λουλούδια, τα φυσικά τοπία. Αρκετά διαδεδομένη είναι και η εργαλειοποίηση όρων όπως eco-friendly ή green. Φυσικά, χωρίς να υπάρχει κάποια τεκμηριωμένη απόδειξη πως το προϊόν είναι στ’ αλήθεια οικολογικά φτιαγμένο. Διαφορά greenwashing και green marketing Έτσι, εκτός από τη διαιώνιση του προβλήματος της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, το greenwashing φαίνεται να λειτουργεί εις βάρος των καταναλωτών, οι οποίοι δεν έχουν μία ξεκάθαρη εικόνα για το προϊόν το οποίο προμηθεύονται και για το αν εκείνο είναι πραγματικά «πράσινο». Παρ’ όλα αυτά, η ενημέρωση γύρω από τα ρούχα, τα παπούτσια και τα αξεσουάρ που επιλέγουμε να αγοράσουμε είναι πλέον προσβάσιμη και βρίσκεται ένα κλικ μακριά: αρκετά brands έχουν ακολουθήσει την αρχή της διαφάνειας, προσθέτοντας στην ιστοσελίδα τους την κατηγορία sustainability ή transparency. Συνήθως εκεί, μπορούμε να πληροφορηθούμε σχετικά με τις περιβαλλοντικές πολιτικές της εταιρείας, φροντίζοντας να λάβουμε υπόψιν αφενός εάν υπάρχει εταιρική δράση για τη μείωση των επιπτώσεων της παραγωγής ρούχων στο περιβάλλον και αφετέρου εάν διακρίνουμε τα χαρακτηριστικά του greenwashing που αναφέρουμε παραπάνω – απουσία, δηλαδή, ουσιαστικής δικαιολόγησης της environmentally friendly ταμπέλας. Και σε αυτό το σημείο, ακριβώς, υφίσταται η διαφορά ανάμεσα στο greenwashing και στο green marketing. Το green marketing αποτελεί τη διαδικασία προώθησης και πώλησης ενός προϊόντος που έχει πραγματικά κατασκευαστεί ώστε να είναι φιλικό προς το περιβάλλον: είναι, δηλαδή, ανακυκλώσιμο ή προερχόμενο από ανακυκλωμένα υλικά, δεν έχουν χρησιμοποιηθεί τοξικές ή επικίνδυνες χημικές ουσίες κατά την κατασκευή του και δεν προϋποθέτει περιττό ή μίας χρήσεως υλικό συσκευασίας. Ποιος είναι ο δικός μας ρόλος; Η Anna Lappe είχε πει χαρακτηριστικά πως κάθε φορά που ξοδεύει κανείς χρήματα, καταθέτει την ψήφο του για το είδος του κόσμου που επιθυμεί. Η επιλογή ηθικών και πραγματικά οικολογικών διόδων στη μόδα – και όχι μόνο- είναι ένα βήμα προς την αλλαγή: την υιοθέτηση διαφανών και ουσιαστικά οικολογικών πρακτικών σε κάθε στάδιο, από την παραγωγή μέχρι την πώληση. Οφείλουμε, λοιπόν, να αξιοποιούμε τα ενημερωτικά εργαλεία που τίθενται στη διάθεσή μας για να αναζητήσουμε καινούργιες, βιώσιμες εναλλακτικές και να ενημερωθούμε για τις προτιμήσεις μας: κατά πόσο είναι, τελικά, πραγματικά ηθικές οι πράσινες επιλογές μας; Αγαπάς την μόδα που σέβεται τον άνθρωπο, τα ζώα και το περιβάλλον; Έλα στην ομάδα μας στο Facebook και το Instagram, για να γράψουμε μαζί το μανιφέστο της μόδας… από την αρχή! Η Darya σε αποκλειστικ΄ή συνέντευξη για τη βιώσιμη μόδα Η Darya μάς δείχνει πώς η βιώσιμη μόδα είναι πιο απλή απ’ όσο νομίζουμε! Μάθε Περισσότερα Η Urban Owl ήρθε για να αλλάξει ό,τι ήξερες για τα γυαλιά ηλίου Η Urban Owl ήρθε για να αλλάξει ό,τι ήξερες για τα γυαλιά ηλίου! Μάθε Περισσότερα Ακολούθησέ μας στο Instagram Γίνε μέρος της πιο fashion παρέας Βρες μας στο Facebook Για να μαθαίνεις όλα τα νέα μας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο ΧΟΡΟΣ

  Ανρί Ματίς (1869-1954)   « Ο Χορός», 1910   Διαστάσεις: 2,60εκ. x 3,91 εκ.   Μουσείο Ερμιτάζ, Αγ.Πετρούπολη     «Ο Χορός» θ...